https://nl.wikipedia.org/wiki/Winkelcentrum
https://clubcanary.com/nl/tenerife-blog-winkelen/
https://www.tripadvisor.nl/Attractions-g187479-Activities-c26-t143-Tenerife_Canary_Islands.html
Voor de kleine centra in een lijst: https://www.webtenerife.nl/wat-doen/amusement/winkelen/winkelcentra/?tab=1&page-index=5&sortfld=abc&sortdir=asc&tab-view-mode=cuadricula
Samenvatting & conclusie
Uit dit onderzoek – op basis van Locatus data – blijkt duidelijk dat er tussen 2004 en 2022 forse verschuivingen hebben plaatsgevonden in het winkelaanbod in de wijkwinkelcentra. Maatschappelijke en technologische trends hebben ook hier flinke impact.
- De leegstand is momenteel – met wat ups en downs in de tussenliggende periode – nog vrijwel gelijk aan 2004, terwijl de oppervlakte van alle wijkwinkelcentra is toegenomen. Het aantal leegstaande units is relatief gezien harder gestegen dan de leegstaande oppervlakte.
- Grote winnaars zijn de niet-winkelfuncties zoals horeca en cultuur & ontspanning. Wijkwinkelcentra krijgen zo een ander karakter: minder gericht op puur winkelen, maar meer op ontspanning. Het pure detailhandelsaanbod zelf wordt steeds meer gedomineerd door dagelijks aanbod, terwijl bijvoorbeeld de traditionele sport- en speelgoedzaken langzaam verdwijnen. De mode & luxe groep houdt ondanks de sterke groei van onlineverkopen nog goed stand en zit nog op hetzelfde niveau als in 2004. De echte verliezers zijn de groepen “vrije tijd” en “in/om het huis” die met percentages van 48%, respectievelijk 30% zijn gedaald in aantal verkooppunten.
- De resultaten uit deze analyse laten zien dat de wijkwinkelcentra van karakter veranderen. Wijkwinkelcentra krijgen naast de pure boodschappen- en winkelfunctie een steeds diverser aanbod aan overige aanbieders.
- Bezoekers komen nu ook voor de overige functies zoals horeca en ontspanning, terwijl winkelen en boodschappen doen in belang achteruit gaat. Het boodschappencentrum wordt steeds meer een verblijfs- en vermaakcentrum.
- De markt reageert op de vraag van de consument, blijkt uit deze analyse. Beleggers en centrummanagers zullen deze dubbele functie als uitgangspunt moeten hanteren bij hun strategie. Zo kunnen zij goed inspelen op het veranderende consumentengedrag en aldus het wijkcentrum optimaal laten functioneren.
Reactie
EllenTak, Head of Research & Strategy van Altera is gevraagd om een reactie op deze conclusies:
Altera, waarvan de Winkelportefeuille maar liefst voor zo’n 90% uit wijkwinkelcentra bestaat, herkent de resultaten van het onderzoek dat door Peter ter Hark en Gerjan Slob is verricht:
“Wij zien de branchering in onze Convenience winkelcentra verschuiven overeenkomstig met de resultaten van het onderzoek. In de basis zal het wijkwinkelcentrum dé plaats blijven voor het efficiënt kunnen doen van de dagelijkse boodschappen. Maar het is steeds belangrijker dat het wijkwinkelcentrum voor meerdere doeleinden geschikt is.
Zo zien wij dat ontmoeten steeds belangrijker wordt, vandaar dat de branche Horeca sterk in belang is toegenomen. Maar ook het kunnen combineren van de dagelijkse boodschappen met het bezoek aan een huisarts, fysiotherapeut en apotheek, of het wegbrengen en ophalen van kinderen bij de kinderopvang of school.
Wij herkennen dan ook de toename van Service en Diensten. De toename van Horeca, Service en Diensten gaat veelal ten koste van branches waarvan producten goed online zijn te kopen. Deze branches verdwijnen steeds meer uit het winkelbeeld van het wijkwinkelcentrum. In onze ogen komt dit het wijkwinkelcentrum alleen maar ten goede, omdat de wijkwinkelcentra hierdoor steeds meer als het “hart van de wijk” in verzorgingsgebieden fungeren. Daarmee zullen zij een sterke toegevoegde waarde in de detailhandelstructuur behouden.”